تقويم و جمهوري اسلامي و ما ايرانيان خارج از کشور
به روز شده در      دوشنبه 29 آبان 1402     -   Monday November 20 2023

اين روزها دست بردن در تقويم و جايگزيني لفظ چهارشنبه سوري با واژه من در آوردي « تکريم همسايگان » و شب يلدا با واژه ترويج فرهنگ ميهماني و پيوند با خويشان، جای شکفتی است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
به اين توضيح وزير ارشاد پس از اعتراض ها و مخالفت ها نگاه کنيد: 
 
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: ما اساسا آمديم هم مناسبت چهارشنبه آخر سال را در تقويم آوردهايم که اصلا قبلا در تقويم نبود، ولي براي فرهنگسازي اسم آن را روز تکريم همسايگان گذاشتيم. براي تقويت وجوه فرهنگي ميان خانوادهها و ارتباط همسايهها اين کار صورت گرفته وگرنه تغييري ايجاد نشده است.
 
به گزارش ايسنا، محمد مهدي اسماعيلي در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران درباره تغييرات تقويم اظهار کرد: متاسفانه ما با يک بداخلاقي رسانهاي مواجهيم به اين معنا که ما اساسا آمديم هم مناسبت چهارشنبه آخر سال را در تقويم آوردهايم که اصلا قبلا در تقويم نبود، ولي براي فرهنگسازي اسم آن را روز تکريم همسايگان گذاشتيم. براي تقويت وجوه فرهنگي ميان خانوادهها و ارتباط همسايهها اين کار صورت گرفته وگرنه تغييري ايجاد نشده است.
و اکنون به اين صفحه اسفندماه سال 1403 تقويم رسمي کشور که از سوي موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران منتشر شده و هم اکنون در دسترس عموم است توجه کنيد تا مشت اين دغلبازان دروغگو و ايران ستيزان بيشتر از هميشه باز شود که نشان مي دهد لفظ چهارشنبه سوري به طور کامل برداشته شده و روز تکريم همسايگان گنجانده شده است. 
 
 
در پايان تقويم نيز دو صفحه نيز به عنوان جدول ضميمه - مناسبتهاي مصوب شوراي فرهنگ عمومي کشور نيز آورده شده است که اثري از آثار هيچ يک از مناسبتهاي ايراني وجود خارجي ندارد 
 
و اما گزارشي از تقويم ما ايرانيان خارج از کشور: شرکت کتاب در آستانه چهل و سومين سال فعاليت بي وقفه خود در آمريکا است ( تاريخ تاسيس 11 ژانويه 2024) ، شرکت کتاب به مناسبت نوروز ( 1360-1981) يعني دو ماه پس از تاسيس، تقويمي به تيراژ  5000 نسخه منتشر و به رايگان در دسترس جامعه ايراني خارج از کشور قرار داد. شاهکار  اين تقويم در آن زمان ثبت مناسبتهاي ملي و عدم ثبت مناسبتهاي جمهوري اسلامي مانند 22 بهمن به عنوان انقلاب اسلامي بود. بايد خاطر نشان کنم که هزينه انتشار تقويم در همان سال نيز فقط از طريق دريافت آگهي از صاحبان مشاغل بود که اين اشاره براي آن است که تاکيد کنم که هيچ سازمان و حزبي و هيچ جريان سياسي و هيچ ارگاني در انتشار اين تقويم دست نداشته مگر عشق به ميهن و بعدها و هر سال شرکت کتاب اين تقويم را تکميل و تکميل تر نمود و مناسبتهاي ملي را که در دوران جمهوري اسلامي به وقوع پيوسته است را در تقويم خود ثبت نمود. در آخرين تقويم شرکت کتاب که در سال 1402 (2023) منتشر شده است ، اين مناسبتها وجود دارند که از آنها در تقويم  رسمي جمهوري اسلامي خبري نيست  
سيزده بدر - سالگرد جنبش سبز ملي ايران - سالگرد جان باختن ندا آقا سلطان نماد جنبش ملي ايران - تيرگان - نخستين يکشنبه شهريور ماه ، روز يادبود قربانيان کشتار 1367 به دست جلادان حکومت اسلامي  - سالگرد آغاز جنبش زن ،  زندگي ، آزادي - مهرگان - روز جهاني کوروش بزرگ - سالگرد آبان خونين ، آبان 1398 خورشيدي - روز مادر در ايران ( 25 آذر ماه 1319 خورشيدي ، سالگرد تاسيس بنگاه حمايت مادران و نوزادان) - شب يلدا- سالگرد جنبش اعتراضي ملت ايران عليه استبداد مذهبي حاکم، دي ماه 1396  - روز آزادي زن در ايران ، 17 دي ماه 1314- سالگرد ساقط کردن عمدي هواپيماي مسافربري اوکراين در آسمان تهران توسط سپاه پاسداران -جشن سده - روز بزرگداشت زن و زمين در ايران باستان -روز جهاني زن -  چهارشنبه سوري.
نگارنده بر اين باور است که تلاش جمهوري اسلامي براي مخدوش کردن تقويم ملي ايران راه به جايي نخواهد برد و دير يا زود با براندازي حکومت جمهوري اسلامي ايران، تقويم و مناسبتهاي واقعي که براي ملت ايران اهميت دارد جايگزين اين تقويم ايران ستيز خواهد شد. 
نویسنده : بیژن خلیلی
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©