آیا جمهوری اسلامی برای بقای خود در پی درگیری تمام عیار در منطقه است؟
به روز شده در      چهارشنبه 27 دی 1402     -   Wednesday January 17 2024

جروزالم پست: بر اساس برخی ارزیابی ها،ایران به همراه گروه های نیابتی خود در پی درگیری تمام عیار در منطقه است. چراکه با این اقدام، از یک سو حکومت جمهوری اسلامی بقای خود را تضمین می کند و از سویی دیگر، این درگیری در جهت منافع چین و روسیه تمام خواهد شد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
 
رژیم تهران می خواهد بقای خود را تضمین کند
اولویت رژیم جمهوری اسلامی ایران، تضمین بقای حکومت و اجتناب از تهدید مستقیم سرنوشت خود می باشد. اگر ایران قصد داشت که به عملیات متقابل آمریکا یا اسرائیل پاسخ قاطعی بدهد، نسبت به ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنش نشان می داد و انتقام سخت می گرفت ولی تاکنون با انجام حملات نه چندان شدید تلافی جویانه ای در منطقه نسبتاً سنجیده عمل کرده  و واکنش شدیدی از خود نشان نداده است.  
برخی از فرماندهان سپاه، حمله خونین جنبش تروریستی حماس به اسرائیل در 7 اکتبر را انتقام کشته شدن سردار سلیمانی می دانند. هرچند که سخنگوی سپاه این مسأله را چندین بار تکذیب کرده است. 
بی توجهی تهران به تلفات انسانی
در حالی که نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه تحت حملات شدید نیروهای آمریکا و ارتش اسرائیل در سوریه و عراق قرار گرفته اند، با این حال، به نظر می رسد که ایران نسبت به تلفات انسانی در عملیات های متقابل بی تفاوت می باشد. 
 
رفتار حزب‌الله قوی‌ترین نشانه نیات جمهوری اسلامی ایران در قبال اسرائیل است
. حزب الله لبنان که مهمترین و قدرتمندترین بازوی تروریستی ایران در خاورمیانه است، می داند اسرائیل تصمیم گرفته است تهدیدات شمال و جنوب را از بین ببرد و تشدید تنش توجیه خوبی برای چرخش به سمت شمال پس از جنگ غزه است. 
بعید است که ایران عمداً حزب الله را وارد نبردی کند که می داند با جنگ غزه قابل مقایسه نیست. زیرا از یک سو کشورهای دیگر به‌ویژه ایالات متحده درگیر می‌شوند و از سوی دیگر، جمهوری اسلامی از اتحاد و همدلی منطقه‌ای و بین‌المللی که جنگ غزه دارا می باشد، برخوردار نیست و حزب‌الله به عنوان نیرویی خارج از کنترل دولت لبنان عمل می‌کند.
 
در واقع، رفتار حزب‌الله نشان دهنده نیت جمهوری اسلامی ایران در قبال اسرائیل است. در حالی که حزب الله اخیرا حملات موشکی خود را به اسرائیل افزایش داده و مدعی شده است که این واکنش اولیه نسبت به ترور صالح العاروری رهبر حماس در خاک لبنان می باشد، کمی دشوار است که این گونه اقدامات را پیش زمینه ای برای تنش های بیشتر در منطقه بدانیم. 
 
حزب الله مطمئن است که پس از بین بردن تروریست های حماس در غزه، دومینوی بعدی اسرائیل خواهد بود که قطعا شکست خواهد خورد. از بین بردن تهدید حزب الله از نظر اسرائیل همان اولویت را دارد که از بین بردن جنبش تروریستی حماس.
جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا قواعد جدیدی برای بازی وضع کند و از عملیات احتمالی اسرائیل علیه دیگر گروه های تروریستی، چه از جانب جنبش‌های فلسطینی و چه از طرف خود حزب‌الله، جلوگیری نماید. 
 
نویسنده مقاله: سالم الکتبی، تحلیلگر سیاسی امارات متحده عربی
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©