ارجاعات تاریخی و باستانی شاهزاده رضا پهلوی و بنیامین نتانیاهو
به روز شده در      جمعه 13 بهمن 1402     -   Friday February 2 2024

روز سه شنبه ۳۰ ژانویه ۲۰۲۴، موزه تالرنس (رواداری) زیر مجموعه سیمون ویزنتال سنتر با همکاری سازمان «نه، به یهود ستیزی» میزبان شاهزاده رضا پهلوی در لس آنجلس بود.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
در این نشست، آقای جیم برک، پرزیدنت سیمون  ویزنتال سنتر، ربای آبراهام‌کوپر و شاهزاده رضا پهلوی سخنرانی کردند. سپس آقای جورج هارونیان از سازمان «نه، به یهود ستیزی» نیز ضمن خوش آمدگویی به ایشان، سخنانی ایراد کردند و آقای منصور الیشمرنی از سوی فدراسیون یهودیان ایرانی-آمریکایی به شاهزاده رضا پهلوی لوح سپاس تقدیم نمودند که ایرانشهر بخش های مختلف این نشست را پوشش داده است. 
 
شاهزاده رضا پهلوی  با توجه به افراد شرکت کننده در این نشست که اکثریت آنها یهودی بودند، در مقایسه ای ، ملت ایران را «داوود» زمانه و خامنه ای و جمهوری اسلامی را «جالوت» زمانه توصیف کردند. 
بر اساس روایت کتاب مقدس، داوود نوجوانی بود که جثه بسیار کوچکی داشت و در برابر جالوت، پهلوان فلسطینی در جنگی تن به تن قرار گرفت و با فلاخن که ابزار بسیار ساده جنگی برای پرتاب سنگ می باشد، موفق شد سر جالوت را نشانه بگیرد و او را به هلاکت برساند. 
این تشبیه، امیدواری شاهزاده در بزیر کشیدن حکومت جمهوری اسلامی توسط نوجوانان و جوانان ایرانی است که خواهان تغییر این نظام ضد بشری هستند.
شاهزاده در این پیام به درستی نشان داد که خواهان «دخالت نظامی توسط نیروهای نظامی خارجی» نیست و بر این باور است که ملت ایران حتی با ابزار بسیار ساده جنگی که در حقیقت نماد بی گناهی و معصومیت نوجوانان و جوانان آن است، قادر به هلاکت رساندن حکومت اسلامی می باشند.  
بنیامین نتانیاهو نیز یکی از این مقایسه ها را چند سال پیش انجام داده و گفته بود: "در آستانه جشن پوریم، من به رژیم جمهوی اسلامی ایران و نوچه‌هایش در خاورمیانه که قصد جان ما را کرده‌اند، اعلام می‌کنم: ۲۵۰۰ سال پیش نیز فردی ظالم و غاصب که ساکن سرزمین شما بود، قصد نابودی ملت یهود را داشت. همان‌طور که او در آن زمان شکست خورد، این نظام هم شکست می‌خورد."
مطلب مورد نظر نتانیاهو برگرفته از تومار استر می باشد که در آن آمده است، ملکه اِستر، یکی از همسران خشایارشا در دوران هخامنشی، با اطلاع دادن به شاهنشاه در مورد «توطئه» هامان علیه یهودیان، مانع از کشتن آنها شد و هامان، که صدراعظم دربار بود به همراه یارانش به دار آویخته شدند.
هدف بنیامین نتانیاهو از این مقایسه، هم تراز کردن  خامنه ای با هامان است و هدف شاهزاده نیز در نهایت هم تراز کردن خامنه ای با جالوت است. 
 
در ناامیدی بسی امید است            پایان شب سیه سپید است
نویسنده: بیژن خلیلی
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©