پرورش نسل جدید ایرانیان مقیم امریکا ، ۴۰ سال پس از انقلاب
به روز شده در      سه شنبه 23 بهمن 1397     -   Tuesday February 12 2019

خبرگزاری اسوشیتدپرس خانم امی تاکسین در باره چگونگی تربیت و پرورش نسل جوان ایرانی در امریکا به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در امریکا گزارش جامعی منتشر کرد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
اسوشیتدپرس بر اساس گزارش اداره آمار امریکا جمعیت ایرانی امریکا را نیم میلیون که بیشترین آنها (۴۰درصد) را مقیم لس انجلس و جنوب کالیفرنیا اعلام کرده است. 
اسوشیتدپرس  نخست در مورد کتابخانه عمومی ارواین و سرپرست بخش فارسی آن خانم مینوشریفان که از دهه ۱۹۷۰ و پیش از وقوع انقلاب در امریکا حضور داشته گزارش داده است. 
این خبرگزاری به دشمنی های دو (دولت) کشور جمهوری اسلامی و امریکا و رابطه تیره آنها نیز با یکدیگر اشاره کرده است و به ویژه بخشی از متن سخنرانی پرزیدنت ترامپ در کنگره امریکا را که هفته گذشته در مورد ایران‌گفت بازتاب داده است .
“ایران ( جمهوری اسلامی ایران) کارهای بد و بد انجام می دهد  و یهودیان را به نسل کشی تهدید می کند. “
 در این گزارش که در نشریات مختلف امریکایی بازتاب گسترده ای داشته است قید شده که خانم شریفان  و همکارانش چگونه تلاش می کنند در این شرایط سخت ، میراث فرهنگی و بالنده ایران زمین را به نسل جدید آموزش دهند. برای مثال این کار ۶ سال است که در کتابخانه عمومی ارواین که‌ کلکسیونی از کتابهای فارسی را در بر دارد هر هفته با داستان خوانی به زبان فارسی توسط والدین داوطلب برای فرزندان و نوادگان ایرانیان مهاجر صورت می‌گیرد.
در گزارش هم‌چنین در مورد خانواده نجم آبادی در برکلی کالیفرنیا اطلاع رسانی شده است. مادر خانواده خانم الیا نجم آبادی  ۴۰ ساله تعریف می کند که پدرش پیش از انقلاب به امریکا آمده است و با مادرش که اهل ایالت داکوتا و نروژی الاصل  بوده ازدواج می کند. او‌می افزاید هر چند در امریکا بزرگ شده ولی در همه حال عناصر فرهنگی ایران را در دور و بر خود داشته و حس کرده است. الیا اکنون دو پسر خردسال خود را به کودکستانی می برد که خانم یلدا مدبر آن را تاسیس کرده است و در آن جا زبان فارسی، عبری و انگلیسی تدریس می شود.   
اسوشیتدپرس یادآوری می کند که جامعه ایرانی امریکایی با تعلق به مذاهب مختلف مسلمان ، زرتشتی، یهودی و مذاهب دیگر در کنار یکدیگر و با برخورداری از آبشخور فرهنگی ایران زمین، زندگی می کنند.
خانم اکسین در گزارش خود می افزاید که ایرانیان در سال‌های اخیر فعالیت های سیاسی بیشتری از خود بروز داده اند و  در ایالت‌هایی مانند کالیفرنیا، نیویورک و فلوریدا به مناصب مختلفی در کارهای دولتی انتخابی موفق شده اند ، دست پیدا کنند که از جمله از آقای مهندس جیمی دلشاد کارآفرین برجسته و شهردار سابق شهر بورلی هیلز یاد کرده است.
 در این گزارش هم‌چنین از خانم پرسیس کریم رییس کرسی ایرانیان در غربت دانشگاه ایالتی سن فرنسیسکو نقل شده است که می گوید در سال‌های نخستین پس از انقلاب و تنش بین دو دولت امریکا و جمهوری اسلامی و گروگان‌گیری دیپلوماتهای امریکایی به مدت ۴۴۴روز جامعه ایرانی در امریکا با اعلام  کردن هویت خود به عنوان  پارسی Persian و نه ایرانی تلاش داشت که از هویت ایرانی خود فاصله بگیرد. هر چند خانم کریم بر این باور است که نسل جدید خود را ایرانی امریکایی می داند و به آن افتخار می کند. از سوی دیگر خانم پروفسور ندا مقبوله استاد جامعه شناسی دانشگاه تورنتو که در امریکا متولد شده و کودکی خود را در امریکا گذرانده است می گوید 
نسل دوم درک کرده است به هر ترتیبی  امریکایی شده است ، جامعه بزرگ‌تر امریکایی به او به دید متفاوتی نگاه می کند. 
خانم مقبوله می افزاید “نسل دوم خود را یک جامعه اقلیت  نژادی در امریکا می داند چرا که آنها محصول شرایطی از یک  محیط پر تنش  بوده اند که علیه خاورمیانه ای ها عموما و ایرانیان بویژه در امریکا وجود داشته است”      
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©