برگزاری یادواره‌ پنجاهمین سالگرد درگذشت سلیمان حییم «آقای لغت ایران»
به روز شده در      جمعه 17 آبان 1398     -   Friday November 8 2019

به مناسبت پنجاهمین سال درگذشت « سلیمان حییم»، مراسم ویژه ای از سوی فدراسیون یهودیان ایرانی-آمریکایی در روز یکشنبه مورخ 2 فوریه 2020 در محل این فدراسیون واقع در لس آنجلس برگزار می گردد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

 «سلیمان حییم» که به « آقای لغت ایران» مشهور است در سال ۱۳۴۸ خورشیدی ( ۱۹۶۹ میلادی) در تهران در سن ۸۲ سالگی درگذشت. تالیفات شادروان سلیمان حییم بیشتر در حوزه فرهنگهای زبان انتشار یافت. یادگارهایی که از او به جای مانده فرهنگ انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی- فرهنگ عبری به فارسی و فارسی به عبری- فرهنگ فرانسه به فارسی- فرهنگ اصطلاحات زبان  انگلیسی می باشد.

شادروان حییم نمایشنامه نویس هم بود و یکی از آثار او نمایشنامه "یوسف و زلیخا " است. کتابهای وی پیش از انقلاب توسط انتشارات برادران بروخیم و پس از انقلاب توسط انتشارات فرهنگ معاصر به مدیریت داود موسایی منتشر شده اند.

گمان نزدیک به یقین است که کتابهای شادروان سلیمان حییم بیشترین تیراژ را پس از کتابهای مذهبی در ایران داشته اند. کمیته ای مرکب از خانم ها : سوسن عزیززاده، هما سرشار، شهلا جاودان، الهام یعقوبیان، الهه بروخیم، سوسن اسحاقیان  و خانم پریوش رخسار( دختر شادروان سلیمان حییم) و آقایان: مهندس منوچهر نظریان، مرتضی همایون جم، منصورآلیشمرنی، هارون سرودی، دکتر هومن سرشار، یوسف ستاره شناس و بیژن خلیلی تشکیل شده است تا این رویداد مهم را به بهترین نحو ممکن به انجام برساند. در این مراسم، فیلم مستندی که توسط خانم هما سرشار و آقای عباس حجت پناه در سال 1997 تهیه شده است، به نمایش گذاشته خواهد شد. این کمیته هم چنین انتشار ویژه نامه ای برای این بزرگداشت را زیر نظر آقای بیژن خلیلی به تصویب رساند.

لازم به یادآوری است نام « حییم» که به زبان عبری به معنای «زندگانی» است، به اشتباه توسط برخی از هم میهنان غیر یهودی در تمامی سالها به اشتباه حیم نوشته و تلفظ شده است.

 

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©