آرژانتین از آذربایجان خواست علی اکبر ولایتی را بازداشت و به این کشور تحویل نماید
به روز شده در      دوشنبه 20 آبان 1398     -   Monday November 11 2019

آرژانتین از آذربایجان خواست علی اکبر ولایتی ، مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور بین الملل، که در بمب گذاری سال 1884 در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس دست داشته است را بازداشت و به این کشور تحویل نماید. علی اکبر ولایتی قرار است در دومین اجلاس رهبران مذهبی جهان که در روزهای 14 و 15 نوامبر در باکو پایتخت آذربایجان برگزار می گردد، شرکت نماید.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

علی اکبر ولایتی که در زمان حمله تروریستی به مرکز یهودیان بوئنوس آیرس در سال 1884 ، وزیر امور خارجه ایران بوده و در بمب گذاری این مرکز دست داشته است ، اکنون مشاور امور بین الملل علی خامنه ای می باشد.

بنابر قوانین آرژانتین ، یک متهم باید فرصت داشته باشد پیش از حکم قاضی، از خود دفاع کند. از آنجایی که هیچیک از افراد مسئول در این بمب گذاری از آن تاریخ وارد خاک آرژانتین نشده اند ، روند قضایی این پرونده پیشرفتی نداشته است.  

وزیر امور خارجه آرژانتین روز جمعه 8 نوامبر سفیر آذربایجان در بوئنوس آیرس را احضار و "نگرانی عمیق" دولت آرژانتین را از حضور ولایتی در باکو ابراز کرد و از آذربایجان خواست برای بازداشت و استرداد ولایتی به این کشور همکاری نمایند.

همچنین گفته می شود که جمهوری اسلامی ایران در بمب گذاری خودرویی در سال 1992 که منجر به ویرانی سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس شد و 29 نفر کشته و 242 نفر زخمی برجای گذاشت، دست داشته است.

از دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران که در ارتباط با این بمب گذاری ها از سال 2007 در لیست تحت تعقیب اینترپل قرار دارد، محسن ربانی ، رایزن فرهنگی پیشین سفارت جمهوری اسلامی ایران در آرژانتین است که پس از اعمال فشارهای سیاسی در سال 2016 موفق نشد به کلمبیا سفر نماید. محسن ربانی یکی از افراد فعال حکومت جمهوری اسلامی در گسترش اسلام رادیکال در آمریکای لاتین می باشد.

در سال 2016 ، پیش از سفر دیگر ولایتی ، آرژانتین از سنگاپور و مالزی خواست که وزیر امور خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران را دستگیر نمایند ولی این درخواست از سوی این دو کشور عملی نشد. همچنین در سفر اخیر ولایتی به روسیه نیز این درخواست از سوی آرژانتین صادر شده بود، که روسیه در این خصوص همکاری نکرد.

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©